نگاهی به « روز رستاخیز » بهترین فیلم جشنواره

Poster_rastakhiz

همان ابتدای فیلم درشت می نویسد فیلم یک ” روایت سینمایی ” از واقعه ی عاشوراست ، تا خیال همه را راحت کند از این که آقای کارگردان کُلاً دنبال سند و مدرک برای فیلمی که ساخته نبوده ؛ و ما هم نباشیم ! خوب این طوری هم می شود که مثل همه ی روایتهای سینمایی دیگر مُخیله اش را راه می اندازد و شروع می کند به داستان سرایی _ سراییدن عاشقانه ای که بتواند سه ساعتی تماشاچی را پای پرده میخکوب کند . این اولین خشتِ کج روزرستاخیز است !

راستی چه می شود که آقای کارگردان خیال می کند برای جذاب کردن ماجرای کربلا دنبال عشق و عاشقی برود ؟! جز این که لابد خیال کرده اند اصل ماجرای کربلا و آن چه در واقعیت اتفاق افتاده کشش کافی را  برای نشاندن مردم پای سینما ندارد . بنابراین احساس تکلیف می کند و آستین بالا می زند تا با جعل تاریخ ، واقعه ی کربلا را مثلاً دراماتیک کند و قابل « روایت سینمایی » . البته که نظر جناب آقای کارگردان برای خودشان محترم است و البته تر این که اگر این ” جعل ” در هر فیلم دیگری و یا راجع به هر واقعه ی تاریخی دیگر اتفاق می افتاد ای بسا پسند هم بود ؛ چنان که در سراسر تاریخ سینما می توان نظایر آن را نشان کرد . اما ایراد بزرگ آنجاست که آقای کارگردان دست روی سوژه ی بسیار حساسی گذاشته که جماعت چندانی از فارسی زبانان روی آن تعصبهای آن چنانی دارند . و دیگر این که اصلاً یکی از مفاسد عزاداری های شیعیان در طول تاریخ مع الاسف رواج همین خرافات و روایات مجعول و احساس تکلیف های خائنانه ای بوده که بعضاً حضرات مادحین و وعاظ محترم را به دروغ بستن و جعل تاریخ برای واقعه ی کربلا کشانده _ با توجیهات گونه گون ؛ از قبیل «زبان حال » و یا  این که « اینطوری مردم بهتر گریه می کنند !!»

به نظر می رسد اساساً این احساس تکلیف آقای کارگردان برای « سینمایی » کردن واقعه ی عاشورا و احساس تکلیف های بعض مادحین و حضرات وعاظ برای « اشک گرفتن » از ملت _ بهرقیمتی ؛ ولو دروغ _ از یک جنس اند .

ادامه مطلب →

تایم : فیسبوک به زودی هشتاد درصد از کاربرانش را از دست خواهد داد !

فیسبوک یک مرض است ؟!نشریه ی تایم _ و البته دیگر رسانه های خبری _ به تازگی نتایج پژوهش تازه ای درباره ی فیسبوک را منتشر کرده اند . برای من که تازگی داشت و البته جالب بود ! در زیر ترجمه ی خبر مربوط به آن را از نشریه ی تایم می خوانید :

 

بر اساس مطالعات تازه : فیسبوک به زودی هشتاد درصد از کاربرانش را از دست خواهد داد .

شبکه های اجتماعی درست مثل یک بیماری شیوع پیدا می کنند و سپس می میرند .

به گفته ی پژوهشگران دانشگاه پرینستون : رشد فیسبوک به سمت یک پایان سریع حرکت می کند ، درست شبیه یک بیماری و یا یک عفونت که خیلی سریع شایع می شود و بعد به طور ناگهانی می میرد . آن ها برای بررسی  چرخه ی عمر شبکه های اجتماعی از مدل بیماری ها استفاده کردند .

مدل بیماری ها می تواند برای فهم استقبال عمده از شبکه های اجتماعی و سپس مهاجرت متعاقب آن به کار رود . پژوهشگران دپارتمان مکانیک و هوافضای دانشگاه پرینستون از همین روش برای ارائه ی تحقیقشان که در هفدهم ژآنویه منتشر شد استفاده کردند .

به روزرسانی مدلهای بومی روی بیماری های منتشر شده نشان داد برای بازیابی سلامت ( recovery ) می باید با اعضای غیربیمار رابطه برقرار کرد _ مثلاً افرادی که عضو فیسبوک نیستند ( مردم سالم ) .پژوهشگران هم چنین پیش بینی می کنند فیسبوک یک سقوط سریع را تجربه خواهد کرد بطوری که بین سالهای 2015 تا 2017 بیش از هشتاد درصد کاربران خود را از دست خواهد داد .

نخستین اینکه کاربران فیسبوک جذابیت خود را نسبت به آن در گذر زمان از دست خواهند داد _ اگر مدلها درست باشند .هم چنین پژوهشگران می نویسند :« ایده ها درست شبیه بیماری ها نشان داده شده است که به طور مُسری بین مردم پخش خواهد شد و به این ترتیب به طور موفقیت آمیزی می توانند مثل مدل های اپیدمی توصیف شوند . »

شما می توانید شرح  این پژوهش را از اینجا مطالعه کنید .

در “چکیده ” ی این مقاله می خوانیم :

در یک دهه ی گذشته شاهد رشد سریع شبکه های اجتماعی ( OSNs  )  از قبیل مای اسپیس و فیسبوک بودیم .در این مقاله ما کوشیده ایم با استفاده از مدل های اپیدمی این استقبال و یا عدم استقبال مردم از شبکه های اجتماعی را توصیف کنیم ، به این ترتیب ” استقبال ” به عنوان « بیماری » و ” عدم استقبال ” به عنوان « بازیابی سلامت » معرفی شده اند .

بعد از ترجمه :

1)    جالب این جاست که « دپارتمان مکانیک و هوافضا» ی دانشگاه پرینستون هم چه تحقیقی انجام داده اند !

2)    کامنت های ملت زیر این پست نشریه ی تایم هم خواندنی ست :

ادامه مطلب →