خون و شمشیر

alhussein-poster-By-Shiawallpapers-438x614

«ان کان دین محمّد لم یستقم إلّا بقتلی ، یا سیوف ! خذینی… » چنان که جناب سید ابن طاووس در کتاب شریف لهوف شان نوشته اند ، این یکی از رجزهای حضرت ارباب بود در کارزار عاشورا . شنیده اید لابد بارها و می دانید یعنی چه : « اگر دین محمد (ص) باقی نمی ماند مگر به قتل من ، پس ای شمشیرها ! مرا دریابید … » در این باره نوشتنی هایی است ، که می خوانید :

نخست صحت و سُقم ماجرا . چنان که می دانید لهوف سید ابن طاووس از نفایس آثار و کتب  ارزشمند شیعه است ، و به جرئت می توان نوشت مشهورترین تاریخ ماجرای کربلا ( مقتل ) همین لهوف سید ابن طاووس است . اگرچه با همه ی این تفاصیل من حیث اعتبار از قدر و پایه ی نه چندان معتبری برخوردار است . مثلاً یکی از ایراداتی که بر اثر جناب سید وارد است معرفی نکردن راویانی است که ماجرا را از قول ایشان نقل می کند . جناب سید هرکجا نیاز به نقل قول داشته به یک « قال الراوی » اکتفا کرده و از معرفی شخص قائل استنکاف نموده اند . این موضوع اعتبار تاریخی کتاب شریف ایشان را بارها کاسته است . گفتنی ست البته مطابق آن چه سید در مقدمه ی کتاب می نویسد هدف ایشان تهیه ی اثری جمع و جور برای زوار اباعبدالله بوده و نه مثلاً یک اثر مستند تاریخی . بهر ترتیب این ایراد به این تک بیت هم وارد است ، و بعض از علما معتقدند این شعر گفته ی حضرت حسین نیست و مثلاً « زبان حال » یا چیزی شبیه به این است . اگرچه همان علما هم معتقدند این « زبان حال » به راستی شعار و هدف قیام ثارالله بوده است .

دیگر این که این تک بیت نشان می دهد حفظ آیین محمد (ص) منحصر در شهادت حسین بوده است ، به عبارت دیگر این که حرکت حضرت ثارالله و شهادت ایشان در دهم محرم سال 61 برای حفظ و حراست دست کم های شرع مقدس اسلام انجام شد و ای چند اگر قیام حضرت حسین نمی بود امروز نام و نشان چندانی از شرع مقدس هم نبود . بنابراین پُر بیراه نیست اگر نتیجه بگیریم که قیام اباعبدالله یک قیام « حداقلی » بود، برای حفظ حداقل های اسلام ، و حالا که هزار سال از آن روزها می گذرد ما هم چنان راه دور و درازی در پیش داریم برای اجرای همه ی دساتیر شرع مقدس ، و اجرای حداکثر اسلام و البته نیل به ” تمدن بزرگ اسلامی ” . به اذن الله در این باره بیشتر خواهم نوشت .

و دست آخر این که حضرات اولیاءالله و اهل معنا معتقدند مصرع دوم این عبارت دستور حضرت بوده به شمشیرها ، برای تأثیر بر پیکر مطهر  امام زمان ، حضرت اباعبدالله . نه این که شمشیرهای یزیدیان بدین پایه گستاخی رسیده باشند که بر پیکر مطهر امام عصر فرود آیند ؛ که این خواست و دستور صریح حضرت بوده برای اجرای امر پروردگار و نمایش اعجاز کبیره ی  الهی. . .

2 comments

  1. مصطفی says:

    درود بر تو! جذاب نوشته‌ای. و این‌که پاراگراف آخر را تا به حال جایی نشنیده بودم که مفهوم خیلی زیبایی بود.

    یک نکته‌ی دستوری: پیش از نقطه، دونقطه، ویرگول، نقطه ویرگول فاصله نگذار و پس از آن‌ها فاصله بگذار.

    یک نکته‌ی رسانه‌ای: چرا تو هیچ شبکه‌ی اجتماعی‌ای نیستی؟! بازدیدات چقده؟! مشترکان ایمیل‌هات چند نفرن؟! مخاطبین، اون‌جا خیلی بیشترن. اگه وقتتو می‌گیره، می‌تونی تو یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو بشی و پست‌های بقیه رو نخونی و فقط پست بذاری. از طرف دیگه پیشنهاد من فیس‌بوکه. توییتر توی ایران خیلی طرفدار نداره، پلاس محیط خوب و حزب‌اللهی‌ای داره ولی محیط فیس‌بوک زیاد جالب نیست. به نظر من باید حزب‌اللهی ها (به قول سعید تدلیس!) اون سنگر رو هم فتح کنن! یکی از مزیت‌های نوشته‌هات اینه که کوتاه هستن و آدمای بیشتری می‌خونن؛ چون تو شبکه‌های اجتماعی آدما حوصله‌ی کمتری دارن. البته دلیل اصلی‌ش اینه که شبکه‌های اجتماعی بیشتر متشکل از آدمایی هستن که خیلی اهل مطالعه نیستن و به همین دلیل نوشته‌های تو طرفدارای بیشتری خواهند داشت. مزیت دیگه هم همون بود که تو نوشته‌ی قبلی‌ت گفتم که البته برای این نوشته، صادق نیست و مختص پاراگراف اول نوشته‌ی قبلی‌ت بود.

    • محمد آزادی says:

      ممنون مصطفی از این که وقت می ذاری
      می خونی
      و نقد می کنی
      باور کن استفاده ها می برم از نظرات کارشناسانه ی شما
      و این که نمی دونم چه کار باید کرد که شما رو هم چنان به کامنت گذاشتن و نقد اباطیلم مشتاق نگهدارم . . .

پاسخ دهید

mnb  jhgj lhoi hjoihuig666 b) <( ;) :twisted: :oops: :mrgreen: :lol: :loiii: :efh :aqqq: :LPO :? :-D :) :! 75649the4iug )( (;; (!